Utstilling
Amy Stephens & Nils-Thomas Økland
NOE. HVA SOM HELST. ALT
«Noen tror tilsynelatende at jeg jobber med funnede objekter, men det gjør jeg ikke. Du ser, de er VALGT. Ideen er at det innebærer en hel del magi i valget.»
– John Chamberlain
Til denne utstillingen har den Britisk baserte gjestekunstneren Amy Stephens, og den norske kunstneren Nils-Thomas Økland, valgt, lånt og adoptert bort materialer fra hverandres atelier. Denne måten å skape på har tillatt kunstnernes verker å på ny å bli iscenesatt innenfor konteksten av sine egne arbeid, og omsider beriket den konvensjonelle definisjonen av hva et kunstverk kan være. Ethvert bilde har en narrativ gitt dets plass i populærkulturen, men når bildet blir bearbeidet eller remixet i et kunstverk, gis det en helt ny mening. Gjennom skaperprosessen har begge kunstnerne adoptert en kultur av signaler basert på et kollektivt ideal om deling, som tvinger verket til å innta en ny tilstand gjennom appropriasjon i et sammenflettet system. I denne sammenfiltringen kan ikke én bestanddel bli fullstendig beskrevet uten å overveie den andre.
Amy Stephens sin kunstpraksis forholder seg tett til tegning, og den enkle elegansen i den tegnede linje. Skaperprosessen hennes beror på approprieringen av materialer fra tidligere produserte arbeider, noe som tvinger verkene hennes til å motsette seg det sluttede. Ved å ta i bruk materialer som tre, metall, Perspex og andre materialer som peker på en urban levemåte, konstruerer Stephens geometriske rammeverk som responderer til den eksisterende arkitekturen, og andre visuelle og litterære innflytelser. Materialene er nøye utvalgt og hovedsakelig intuitivt satt sammen for å skape en perfekt balanse mellom tone og struktur.
Nils-Thomas Økland jobber med flere av kunstens tradisjoner, og stort sett jobber han med flere av dem samtidig. Økland anser seg selv hovedsakelig som en skulptør, og har derfor alltid en skulpturell og materialsensitiv tilnærming til å skape kunst, uavhengig om han jobber med tegning, trykk, foto, lyd, eller andre medium. Øklands kunst presenterer ofte betrakteren med noe, eller i alle fall deler av noe, som på den ene siden virker heller kjent, men samtidig også fremstår fremmed og ukjent grunnet gitte forskyvninger og sammenstillinger
Amy Stephens, MA Fine Art fra Chelsea College of Art and Design, London, UK (2008). Utvalgte separatutstillinge; Patterns in the Chaos, William Benington Gallery, London, UK (2014); Catching the Big Fish, Minibar Artist Space, Stockholm, Sverige (2013); Restless Nature, Oonagh Young Gallery, Dublin, Irland (2011). Utvalgte gruppeutstillinger; Sex Shop, Folkestone Fringe, Kent, UK (2014); 009: Magiciens, Emmanuel Herve Gallery, Paris, Frankrike (2013); Periodical Review 2, Pallas Projects, Dublin, Irland (2012); No Soul For Sale – A Festival of Independents, Tate Modern Turbine Hall, London, UK (2010). Nylig blitt tildelt Triangle Network Award to Oman with Gasworks Gallery, London, UK. Offentlige samlinger; The Zabludowicz Collection og OPW State Collection, Irland. Amy Stephens er for tiden gjestekunstner ved AiR Sandnes.
Nils-Thomas Økland, BA Fine Art fra Falmouth College of Art, Falmouth, UK (2005). Utvalgte separatutstillinge; Everything is in Readiness, Sandnes Art Society, Sandnes, NO (2015); Confessions of a Volkswagen, Prosjektrom Normanns, Stavanger, NO (2012); Dionysos’ Garden; Intro, Galleri 21m2, Stavanger, NO (2007); Utvalgte gruppeutstillinger; 50x50x50, Sandnes Art Society, Sandnes, NO (2014), Vestlandsutstillingen 2010, Haugesund billedgalleri, Haugesund, NO (2010); TB Kingdom, Medium Gallery, Bratislava, SK (2009); Bridge, Baku Centre for Contemporary Art, Baku, AZJ (2008); Paperworks, Bury Art Gallery Museum + Archive, Bury, UK (2006); Nils-Thomas Økland jobber for tiden med en utsmykning for Gausel Skole, Stavanger (2015), og en kommende utstilling i Manila, PH (2016).
Åpning:
Fredag, 12.6.2015
19:00–21:00
Åpningstider:
Lørdag–søndag
12:00–16:00